Al lange tijd wil ik een blog schrijven aan Elissa (en aan alle meisjes die aan het opgroeien zijn). Om haar te vertellen in zichzelf te geloven. Écht zichzelf te zijn. En om haar bestand te maken tegen een wereld die van haar vraagt om vooral lief, meegaand, mooi, zorgzaam, braaf te zijn; een overblijfsel van eeuwen waarin vrouwen geen rechten hadden, geen eigen geld, geen eigen plannen mochten hebben. Om zich sterk te maken voor haar kracht, haar eigenheid en haar eigen levenspad. Omdat ze dán tot bloei zal komen.

Elke keer dat ik het liedje ‘Proud hoor dat Songfestival deelnemer Tamara Todevska zingt voor haar dochter, voel ik weer die sterke drive deze blog te schrijven. Vandaag kwam het liedje langs en ineens stroomde hij uit mijn vingers.

Lieve Elissa,

Je zette vanochtend per toeval een van mijn favoriete nummers op: Proud. Terwijl jij in de keuken je ontbijt aan het maken was, stond ik met een brok in mijn keel in de badkamer, met ogen dicht te luisteren naar dit prachtige nummer van Tamara Todevska.

Elke keer dat ik ‘Proud’ hoor, denk ik aan de boodschap die zij aan haar dochter bezingt, en die ik zo graag aan jou mee wil geven:

~ Geweldige dochter, wees niet bang, spreid je vleugels en ga jouw weg. Ook als anderen je vertellen hoe zíj vinden dat je eruit moet zien, lachen, doen en bewegen. Wees niet bang, geloof in jezelf en volg jouw eigen route. Ik zal naast je staan. Wees trots op jezelf. Ik ben trots op jou. ~

Je eigen kracht vinden

Dankzij de grote hobbels die ik in mijn leven tegenkwam, heb ik geleerd hoe belangrijk het is dat ieder mens zijn eigen pad volgt. En dat je alleen als je die eigenheid de ruimte geeft, je in je volle kracht staat.

Ik draag de littekens van vele jaren niet in die kracht staan. De levenslessen die ik erdoor leerde, vind ik heel waardevol. Maar ik gun het jou zo om van jongs af aan jóuw pad te vinden en te volgen.

Ontsnap maar aan dat keurslijf

Het gebeurt zo onbewust en onopvallend, maar van jongs af aan krijgen meisjes een keurslijf om. Er wordt van je verwacht dat je lief bent, braaf, meegaand, verzorgd, netjes. De druk van de wereld op hoe je eruit hoort te zien, hoe slank je hoort te zijn, hoe je je hoort te kleden, hoe je je hoort te gedragen om gewaardeerd te worden, is groot.

Ik was me er vroeger niet van bewust, maar merkte in de loop van de jaren dat het keurslijf niet bij me paste, hoeveel energie het me kostte, hoeveel leegte het bracht. En hoe moeilijk het is om uit die verwachtingen weg te stappen en te ontdekken wat ik zelf wilde. Langzamerhand lukt het me om de mening van de wereld niet meer belangrijker te laten zijn dan mijn eigen mening. De verwachtingen van de wereld niet meer belangrijker dan wie ik bén. Ontdek ik hoe ik zorgzaamheid kan combineren met het gaan van mijn eigen levenspad.

Leer je eigenheid kennen

Ik gun jou zo dat jij wél de vrijheid voelt om helemaal jezelf te zijn, krachtig in je schoenen te staan en jouw weg te gaan! Daarom heb ik je van jongs af aan de ruimte gegeven om jouw eigenheid te ontdekken en te sterken.

Door je zelf te laten kiezen welke kleren je aan wilt (ook als dat 2 verschillende schoenen zijn, of bijzondere combinaties). Door je de ruimte te geven je eigen keuzes uit te spreken en te beargumenteren. Door je regelmatig te vragen naar jouw mening, zodat je die kunt ontwikkelen en leert uitspreken, in plaats van de mening van anderen voorrang te geven (zodat je hen niet hoeft te teleurstellen, maar wél jezelf teleurstelt, al heb je dat misschien nog niet zo door).

Ontdek wat jouw pad is

Ik laat je klauteren, struinen, vies worden, uitproberen, foutjes maken, opkrabbelen. Ik geef je zetjes om net iets hogerop te komen. Ik sta klaar om je op te vangen als het even mis gaat. Ik laat je zoveel mogelijk zelf uitproberen. Zodat je al doende steeds beter je weg weet te vinden, sterker wordt, leert waar je grenzen liggen én hoe je op een veilige manier nét een stapje verder durft te gaan.

Ik geef je de kennis en vaardigheden mee die ik pas leerde ná mijn burn-out, depressie en scheiding, zodat jij veerkrachtiger zult zijn, wél voor jezelf zult weten op te komen, je talenten zult leven.

Stevig in je schoenen

Ik ben dankbaar als ik zie hoe goed je het doet. Je staat steeds steviger in je schoenen. Ik wens je toe dat je deze levenslust, dit zelfvertrouwen, deze eigenheid vasthoudt. Dat je je talenten zult leven, je minder sterke kanten zult omarmen, dat je veerkrachtig wordt. En dat je je eigen pad zult vinden en bewandelen.

Brok in mijn keel

Met een brok in mijn keel liep ik net naar de keuken, om je te vertellen wat dit liedje betekent voor mij en de boodschap die erin zit.

Je geeft me een dikke knuffel, maar nog voordat ik uitgepraat ben, begin je door me heen te praten over hoe blij je bent dat je je lievelingstrui weer aan hebt. En dat je ons huis zo gezellig vindt, met de muurschildering van een raam met de Zeeuwse duinen, waar een van je vriendjes een keer in het raamkozijn wilde gaan zitten. De brok in mijn keel en de boodschap en ernst van mijn woorden lijken je te ontgaan. “Ik heb je wel gehoord hoor mam, maar ik moest daar ook ineens aan denken”. Ik grinnik.

Shine your light, go and break the rules

Lieve Elissa, blijf klauteren, vies worden, zorgzaam zijn, knutselen, tekenen, je kamer bewust een beetje maar niet al te opgeruimd houden en met regelmaat verbouwen tot weer een nieuwe hut. Blijf nieuwsgierig, leergierig, mijn Ronja zijn.

Lieve Elissa, Have no fear, the power lies in you. Shine your light, go and break the rules. Ik zal naast je staan, je steunen, trots op je zijn.

Proud – Tamara Todevska

Girl, they will try to tell you what to do
How to look, smile, act and move
All the rules are made for you to lose
But baby let me tell you something

Girl, for every tear the world makes you cry
Hold on to me
I am always on your side
Don't be afraid to spread your wings and fly

   Tell them
   Raise your voice and say it loudly
   Show them what it means to stand up proudly
   Tell them
   This is me and thanks to you I'm proud
   Go on now, tell them
   Raise your voice and say it loudly
   Show them what it means to stand up proudly
   Tell them
   This is me and thanks to you I'm proud, I'm proud, I'm proud

Girl, they will try to tell you what to do
Have no fear, the power lies in you
Shine your light, go and break the rules

Go on now,…

   Tell them
   Raise your voice and say it loudly
   Show them what it means to stand up proudly
   Tell them
   This is me and thanks to you I'm proud, I'm proud, I'm proud
   Go on now, tell them
   Raise your voice and say it loudly
   Show them what it means to stand up proudly
   Tell them
   This is me and thanks to you I'm proud!

Girl…